måndag 26 augusti 2013

Kurs 1 - Materia

Kurs 1 – Materia (Fysik, Kemi)


Syfte

I den här kursen kommer du att lära dig om hur man kan förklara saker som händer omkring oss – från vatten som fryser, till varför en del metaller känns lättare och andra tyngre. Hur kan en luftballong lyfta från marken…. och hur högt kan den stiga? Hur funkar magnetism – och kan man bygga en egen magnet? Du kommer även att träna många av grunderna i att laborera – dels praktiskt, men även hur du ska tänka för att utveckla ditt tänkande då du laborerar.

Centralt innehåll


-          Naturens minsta delar.
-          Undersök och skriv om materians olika egenskaper.
-          Densitet, vad är det?
-          Materian är oförstörbar.
-          Materians olika former. Hur rör sig och hur sitter atomerna ihop?
-          Vi blandar ämnen. Hur blir det? Olika blandningar i vår omgivning.
-          Vi tar isär blandningar. Hur?
-          Grundämnen och kemiska föreningar. Skillnad på blandning och förening?
-          Magnetiska krafter och elektromagnetiska krafter
-          Vädrets fysik
-          Viktiga historiska och nutida upptäckter


Litteratur:
Fysikboken sid. 13-21, 186-197
Kemiboken sid. 18-51


E- nivå
Du ska kunna följande
-          Kunna genomföra en undersökning utifrån en given planering, dra enkla slutsatser av resultaten och göra en enkel dokumentation av resultaten.
-          Veta vad atomer är.
-          Kunna beskriva materia
-          Veta vad som menas med att materian är oförstörbar.
-          Känna till någon metod att separera ihopblandade ämnen från varandra.
-          Kunna några praktiska vardagsexempel på hur man blandar och åtskiljer materia.
-          Kunna materians tre olika former, hur atomerna beter sig i dessa
-          Veta vad som menas med densitet
-          Veta vad ett grundämne är.
-          Veta att det finns ett begränsat antal atomer men ändå miljontals olika ämnen.
-          Känna till kraftfälten kring en magnet och kring vår Jord.
-          Känna till någon upptäckt och kunna beskriva hur den påverkat människan.
-          Känna till vattnets kretslopp

C till A- nivå

Du ska även kunna följande
-          Kunna göra en enkel frågeställning samt planera, genomföra och dokumentera en egen undersökning.
-          Veta att det inte bara är atomsorten i sig som bestämmer materians egenskaper utan också hur atomerna    sitter ihop med varandra.
-          Själv kunna föreslå olika metoder för att åtskilja materiablandningar
-          Kunna göra beräkningar med densitet
-          Förstå sambandet mellan atomrörelse och densitet. Varför stiger en varmluftballong?
-          Mer om materians innersta delar. Rita en modell av en atom
-          Kunna begreppen kemisk förening och molekyl.
-          Kunna förklara vilka fysikaliska fenomen som ger upphov till väder
-          Känna till någon upptäckt som påverkat människan och kunna föra utvecklade resonemang om hur den påverkat människan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar