Kurs 6 - Jordens alla djur (biologi)
Syfte
Här kommer vi att skaffa oss kunskaper om den otroliga mångfalden av djur på vår planet. Hur sorterar biologen olika djur – och varför? Varför jobbar alltid biologer med att skydda utrotningshotade djurarter – spelar det verkligen roll om några arter försvinner? Du kommer även att få testa att dissekera några olika djur – för att lära om hur de ser ut... och varför.
Centralt innehåll
· Hur sorteras djur?
· Hur har djuren anpassats till olika livsvillkor?
· Vilket djur är Jordens farligaste?
· Biologisk mångfald – Är det viktigt?
- Viktiga historiska och nutida upptäckter
- Viktiga historiska och nutida upptäckter
Litteratur:
Biologiboken sid: 35-37, 67-121
E-nivå
Du ska känna till följande:
- Veta vad som är gemensamt för alla djur.
- Kunna namnge några arter inom ryggradslösa djur och ryggradsdjur.
- Kunna resonera kring nyttan av olika typers skelett.
- Känna till några förändringar som krävs för att en fisk ska klara landliv.
- Kunna beskriva några djur som är anpassade till olika, ibland extrema miljöer och föra resonemang kring deras val av livsplats.
- Kunna resonera kring begreppet biologisk mångfald i djurriket och förstå risker med att utrota djurarter.
C till A-nivå
Du ska även känna till följande:
- Ha en djupare kunskap om djurgrupper och djurarter.
- Kunna fler användningsområden för skelett samt känna till andra varianter på skelett hos djur.
- Ha en djupare kunskap om hur en fisk måste förändras för att klara landliv.
- Kunna föra utvecklade diskussioner kring vilka djur som kan sägas vara ”Jordens härskare”.
- Kunna föra utvecklade resonemang kring olika djurarters val av livsplats.
- Kunna föra utvecklade resonemang kring vikten av biologisk mångfald i djurriket
Labbar:
Bygga om en fisk till landliv (bygga!), titta på bläckfisk, strömming. Fågelläten (rita bilder på bilden?)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar