Kurs 5 – Missnöjda atomer (fysik, kemi)
Syfte
Här kommer vi att förklara olika fenomen både från kemin samt fysikens värld med hjälp av kunskaper om materians minsta bitar – elektroner, protoner och neutroner. Det kommer att handla om elektricitet, syror och baser, batterier mm.
Centralt innehåll
- Statisk elektricitet
- Elektrisk ström i en sladd. Hur kan man få en lampa att lysa? Vad är det för skillnad mellan spänning och ström?
- Olika sätt att koppla, vad ska det vara bra för? Serie- och parallell-koppling.
- Elproduktion i samhället – generator och transformator
- Vi pusslar med atomer och avslöjar systemet i periodiska systemet. Grupper och perioder, valenselektroner och skal
- Hur vill atomer ha det? Olika sätt att bli nöjda på. Dela lika, sparka iväg eller sno åt sig – en fråga om att reagera. Molekylföreningar och jonföreningar
- Metallerna har dragkamp om elektronerna, ädlast vinner. Korrosion och galvaniska element.
- Hur fungerar ett batteri?
- Två speciella joner – vätejonen och hydroxidjonen. Hur hittar man dem? Olika indikatorer, pH-skalan.
- Sura och basiska ämnen vår omgivning.
- Försurning, vad är det? Vätejonernas framfart i natur och kultur.
- Viktiga historiska och nutida upptäckter
Litteratur:
Fysikboken sid. 22-41, 174-185, 278-292
Fysik Lpo1 sid. 55-57
Fysik Lpo3 sid. 26-31
Kemiboken sid. 244-265, 268-278, 280-292,294-308
Kemi Lpo3 sid. 26-30
E-nivå
Du ska känna till följande:
- Veta vad som menas med en elektrisk krets.
- Veta vad som menas med ström, spänning och resistans i en krets.
- Veta vad som menas med statisk elektricitet samt känna till hur åska uppkommer.
- Kunna föra diskussioner runt generatorns och transformatorns betydelse för människan
- Veta skillnaden mellan en atom och en jon
- Känna till att joner är mycket vanligare än atomer i vår tillvaro.
- Veta varför olika atomer reagerar med varandra så att det mesta omkring oss är kemiska föreningar och inte grundämnen.
- Veta hur två olika ämnen kan ge upphov till elektrisk ström.
- Känna till vilka speciella joner som ger upphov till sura och basiska vattenlösningar.
- Veta vad en indikator är.
- Kunna flera ämnen i vår vardag som är sura respektive basiska.
- Veta vad som menas med pH-skalan.
- Kunna föra diskussioner om vilka ämnen som skadar vår miljö, var de kommer från, hur de sprider sig samt vilka skador de orsakar i naturen.
- Känna till viktiga historiska och nutida upptäckter
C till A-nivå
Du ska även känna till följande
- Kunna bygga upp enkla elektriska kretsar med hjälp av kopplingsscheman.
- Kunna skillnad mellan serie- och parallellkoppling och för- och nackdelar med dem
- Kunna göra beräkningar med Ohms lag och beräkningar med elektrisk effekt.
- Kunna föra utvecklade diskussioner runt generatorns och transformatorns betydelse för människan samt känna till hur de fungerar.
- Känna till vilka slags joner atomerna i olika delar av periodiska systemet vill bilda och varför
- Veta på vilka sätt olika atomer kan reagera med varandra för att bli ”nöjda”, jon- och molekylföreningar.
- Veta hur man med hjälp av ett naturvetenskapligt arbetssätt hittar olika ämnen i ett prov.
- Veta hur försurning påverkar föremål och konstruktioner i samhället och kunna ge förslag på förbättringsåtgärder.
- Kunna föra resonemang kring användandet och betydelsen av syror och baser i vår vardag.
- Ha en djupare förståelse för ett batteris uppbyggnad och funktion.
- Känna till viktiga nutida och historiska upptäckter och kunna föra utvecklade resonemang om hur de påverkat människan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar