måndag 26 augusti 2013

Kurs 10 - Allting hänger ihop och går runt

KURS 10 - ALLT HÄNGER IHOP OCH GÅR RUNT          (biologi, kemi och fysik)

Syfte

I den här kursen kommer du att lära om hur allt som händer på vår planet hänger ihop. Varför dör just Isbjörnar och Havsörnar av miljögifter medan andra djur klarar sig bra? Vad gör det om djur byter områden – Gör det något om Mårdhunden flyttar hit till våra skogar? Eller Spökrabban som flyttat från Stilla Havet in i Atlanten? Du kommer också få kunskaper som kan göra dig till en medveten konsument, som kan göra rätt val – för en hållbar framtid.  Vi kommer också att diskutera för och nackdelar med ”biologisk mångfald”, och du kommer även att träna din förmåga att göra fältstudier genom att vi undersöker ekosystem i vår närhet

Centralt innehåll


  • Ekosystem
  • Växternas energisamlande, fotosyntesen
  • Hur en växt fungerar, enkel växtfysiologi
  • Växternas och djurens energianvändning - cellandning
  • Hur sorteras växter?
  • Vävar, kedjor och pyramider… är detta ekologi?
  • Att vara vegetarian – smart ur energisynpunkt.
  • Från producent till konsument till producent igen – materians kretslopp.
  • Vi beskriver valfritt ekosystem i vår närmiljö och diskuterar olika undersökningsmetoder och modeller.
  • Kretsloppstänkande - ett ekologiskt hållbart samhälle
  • Biologisk mångfald
  • Naturligt urval och anpassning
  • Hot mot dagens ekosystem – växthuseffekt, övergödning, mediciner, anrikning, metaller.
  • Viktiga historiska och nutida upptäckter

Litteratur

Biologiboken sid: 124-137, 140-163

Kemiboken
Fysikboken

E-nivå

Du ska kunna följande:
-          Veta vad ett ekosystem är.
-          Veta vilka delar ett ekosystem består av.
-          Förstå hur djur och växter är beroende av varandra i ekosystem.
-          Känna till hur växternas energisamlande utgör grunden för nästan alla energikällor på jorden.
-          Veta hur en växt fungerar, vad den behöver och hur den tar upp det.
-          Känna till vad cellandning är och i vilka sammanhang den förekommer
-          Kunna sammanfatta fotosyntesen i ord
-          Kunna vattnets kretslopp och vattnets roll som transportör hos organismer
-          Förstå risker med att släppa ut olika ämnen i naturens kretslopp.
-          Resonera kring människans påverkan på ekosystem samt ge förslag på åtgärder som kan leda till hållbar utveckling.
-          Utföra en undersökning utifrån en given planering och göra en enkel dokumentation
-          Förstå vad som menas med biologisk mångfald

 

C till A-nivå

Du ska även kunna till:
-          Förstå energiflödet från solen genom ekosystem.
-          Känna till några atomers/ kemiska föreningars naturliga kretslopp
-          Kunna beskriva fotosyntesen och cellandningen med molekylmodeller/kemisk formel samt kunna resonera kring betydelsen av dessa processer.
-          Kunna föra välutvecklade resonemang kring människans påverkan på ekosystem samt visa på för- och nackdelar på åtgärder som kan leda till hållbar utveckling.
-          Resonera kring fossila bränslens påverkan på ekosystem och hur framtiden kan se ut.
-          Formulera frågeställningar och genomföra undersökningar utifrån dessa. Du ska kunna dra slutsatser av resultat och koppla ihop dessa med biologiska modeller. Du ska också bedöma resultatens rimlighet och ge förslag på hur din undersökning kan förbättras.

-          Föra utvecklade resonemang kring betydelsen av biologisk mångfald.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar