KURS 9 – INFORMATION (biologi, fysik)
Syfte
I den här kursen kommer det att handla om information – att skicka och att ta emot. Hur får hjärnan koll på allt som händer utanför skallbenet? Och varför liknar ett lamm oftast ett får? Vi kommer även att svara på frågor om hur ljus och ljud fungerar – om man frågar en fysiker.
Centralt innehåll
· Att vara uppkopplad med sin kropp. Hjärna och nervsystem.
· Veta vilka våra 5 sinnen är
· Hormoner – ett kemiskt informationssystem
· Ljuset och ögat. Vad är ljus och hur uppstår det? Vad menas med att ljus bryts? Hur fungerar ett öga?
· Ljudet och örat. Vad är ljud och hur uppstår det? Hur fungerar örat?
· DNA – tätpackad information. Hur lagras den? Hur förs den vidare till generation efter generation?
· Korsningsscheman visar vilka anlag avkomman kan få.
· Hur skickar vi information?
· Arv och miljö
· Genteknik – Risk eller möjligheter?
- Viktiga historiska och nutida upptäckter
- Viktiga historiska och nutida upptäckter
Litteratur:
Biologiboken sid: 355-379, 301-325,
Fysikboken sid: 100-108, 148-171
Fysik Lpo bok 2 sid: 66-76, 89-94
Teknikboken sid:10-25
E-nivå
Du ska kunna följande:
- Känna till hjärnans delar i stort samt lite om deras uppgifter.
- Veta vilka ryggmärgens uppgifter är.
- Veta på vilka sätt hjärnan kan ge signaler utåt till kroppen och vad som skiljer dessa åt.
- Känna till våra 5 sinnen och hur de fungerar.
- Veta vad ljus och ljud är, vad som skiljer och vad som är likt.
- Veta hur ljus kan påverkas på sin väg från sändare till mottagare genom brytning och reflektion och hur detta kan utnyttjas praktiskt.
- Veta att vitt ljus är en blandning av alla färger samt vad färger hos olika föremål beror på.
- Diskutera vilka risker en bullrig ljudmiljö kan medföra.
- Veta vad som menas med en kromosom, en gen och DNA.
- Veta vad som menas med en mutation och vad som kan bli följden av en sådan.
- Känna till att en DNA molekyl kan kopieras
- Veta skillnaden mellan kroppscell och könscell vad gäller arvsanlag.
- Veta vad som menas med modern genteknik.
- Ta ställning i någon fråga som rör genetik.
- Känna till viktiga historiska och nutida upptäckter
C till A-nivå
Du ska även känna till:
- Känna till hur DNA kan lagra information.
- Känna till vad DNA-analys och genteknik innebär.
- Förstå skillnaden på stamceller och andra kroppsceller.
- Veta att olika ljus har olika egenskaper och hur man kan använda sig av det.
- Ha djupare kunskap om ljusets brytning i t.ex. glasögon, vatten, mm.
- Kunna diskutera negativa och positiva konsekvenser av genteknik samt känna till nyttan med en genbank.
- Ha djupare kunskap i hur anlag nedärvs.
- Ha djupare kunskap om hjärnans byggnad och funktion.
- Ta ställning i någon fråga som rör genetik och formulerar välutvecklade motiveringar. Du beskriver också några tänkbara konsekvenser av ditt ställningstagande.
- Känna till viktiga historiska och nutida upptäckter och kunna föra utvecklade resonemang om hur den påverkat oss.
- Diskutera vilka risker en bullrig ljudmiljö kan medföra och kunna föra utvecklade resonemang om hur miljön kan påverka oss.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar